Zinspiratie Teamcoaching heeft tot doel jou en je team te begeleiden tot een effectief team, dat gebruik maakt van ieders talenten, met autonome teamleden en een groot zelfsturend vermogen. En die resultaat weten te behalen. Onderstaande aspecten kunnen een rol spelen in verminderde teameffectiviteit.
Dit kan nuttig zijn bij een nieuw team of als een bestaand team effectiever wil worden en gebaat is bij meer veiligheid en vertrouwen onderling. Van kennismakingsoefeningen tot inzicht in de ‘bloedgroep’ en talenten per
teamlid. Elkaar (opnieuw) leren waarderen bij overeenkomsten en verschillen is het doel.
Voor het in kaart brengen van inividuele en teamkwaliteiten, competenties en teamrollen, werkt Zinspiratie met een eigen ontwikkelde online scan. Lees hier meer over de Zinspiratie Team Quickscan.
Kleine of grote conflicten, een verschil in mening of visie kunnen alle een rol spelen waardoor de teameffectiviteit afneemt. De begeleiding richt zich op het in kaart brengen van het conflict en de onderliggende beweegredenen of waarden die conflicteren. Ook begeleiding naar een gedragen besluit is hier onderdeel van.
Zowel bij een nieuw samengesteld team als een team dat al wat langer samenwerkt, kunnen betrokkenheid en verantwoordelijkheid belangrijke thema’s zijn. Er heerst misschien onduidelijkheid, er is geen veiligheid om elkaar op bepaald gedrag aan te spreken, of de teamresultaten blijven achter. De begeleiding richt zich op het vergroten van de autonomie van individuen en het zelfsturend vermogen van het team.
De mate van synergie in een team is heel bepalend voor het resultaat. Echter, als alle hierboven genoemde zaken zijn aangepakt en het teamresultaat (performance) blijft achter, kan het ook aan iets anders liggen. De begeleiding richt zich in dat geval op inzicht en overzicht in bestaande samenwerkingen, processen en producten. En op het doelgericht toewerken naar actie op individueel en teamniveau. Vragen die een rol kunnen spelen: waar ligt de toegevoegde waarde van het team naar stakeholders of betrokkenen? Hoe positioneer je je als team, of met je service of product? Hoe introduceer je een nieuwe werkwijze, service of product? En hoe zorg je ervoor dat je nu en in de toekomst van toegevoegde waarde blijft voor je stakeholders?